• img1
  • img2
  • img3
  • img5
  • img4

Μαθησιακή κινητικότητα μαθητών - Θεσσαλονίκη

Μαθησιακή κινητικότητα μαθητών και εκπαιδευτικών στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Σταυρούπολης στη Θεσσαλονίκη

Εκπαιδευτικοί και μαθητές του ΙΣΤ’ Δημοτικού σχολείου Λεμεσού – Πολύκαρπου Βλάχου είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα ERASMUS +ΚΑ122 με θέμα την Κοινωνικοσυναισθηματική μάθηση και συμπερίληψη για θετική συμπεριφορά. Στόχος του προγράμματος ήταν η ενδυνάμωση και διεύρυνση των γνώσεων και δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών σε θέματα συμπερίληψης όλων των μαθητών στην τάξη και προαγωγής κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης, όπως επίσης και την καλλιέργεια θετικής συμπεριφοράς των μαθητών με απώτερο σκοπό τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων.

Στα πλαίσια του προγράμματος, το σχολείο μας συνεργάστηκε με το 2ο Δημοτικό Σχολείο Σταυρούπολης στη Θεσσαλονίκη. Για τον σκοπό αυτό, δυο εκπαιδευτικοί του ΙΣΤ’ Δημοτικού σχολείου, η κα Αγγέλα Σαββίδου και η κα Ειρήνη Κανάρη μαζί με τρεις μαθητές και τρεις μαθήτριες Στ’ τάξεων του σχολείου, μετέβησαν στη Θεσσαλονίκη από τις 29 Οκτωβρίου μέχρι τις 4 Νοεμβρίου 2023 για συμμετοχή στο πρόγραμμα.

Οι μαθητές και μαθήτριες με τις συνοδούς τους έτυχαν μιας ζεστής φιλοξενίας από τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς του σχολείου υποδοχής, με τη διοργάνωση και παρακολούθηση μικρής εκδήλωσης που ετοιμάστηκε με πολλή αγάπη. Μια γιορτή με άρωμα Κύπρου και Ελλάδας, που κατέδειξε πόσο άρρηκτες είναι οι σχέσεις ανάμεσα στα δύο κράτη. Μαθητές και μαθήτριες κι από τα δυο σχολεία στο τέλος της εκδήλωσης έδωσαν τα χέρια και χόρεψαν συρτάκι και καλαματιανό. Ακολούθως ξεναγήθηκαν στους χώρους του σχολείου, εισήλθαν σε αίθουσες διδασκαλίας, ενημερώθηκαν για το ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων της Ελλάδας και γενικά για το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας.

Τους δόθηκε η ευκαιρία να παρακολουθήσουν μάθημα Αγγλικών και Ηλεκτρονικών Υπολογιστών σε Στ’ τάξεις, όπως επίσης και την ενεργή εμπλοκή τους σε μάθημα συναισθηματικής αγωγής σε Β’ τάξη με θέμα τη διαχείριση θυμού. Η βιβλιοθήκη του σχολείου με τα άπειρα βιβλία αποτέλεσε έναν μαθητικό στέκι για ανταλλαγή απόψεων και γνώσεων, ακόμα και κοινών ενδιαφερόντων. Πέραν από τα μαθήματα σε πρωινό χρόνο, ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου προσκάλεσε τα παιδιά σε απογευματινές δραστηριότητες, όπου είχαν την ευκαιρία μαζί με τους μαθητές και μαθήτριες του σχολείου υποδοχής, να συμμετέχουν σε μαθήματα χορού, καλαθόσφαιρας, ρομποτικής και ζωγραφικής. Τα παιδιά και των δυο σχολείων ήρθαν ακόμα πιο κοντά μέσα από το παιχνίδι, τη δημιουργία, τη συνεργασία και την ψυχαγωγία.

Μοναδικές κι ανεπανάληπτες ήταν οι εμπειρίες που έζησαν μαθητές και μαθήτριες των σχολείων κατά τη μετάβασή τους στον Αρχαιολογικό Χώρο της Βεργίνας, όπου θαύμασαν τους Βασιλικούς Τάφους στην αρχαία νεκρόπολη των Αιγών. Μια εκδρομή που διοργάνωσε το σχολείο υποδοχής. Περνώντας την είσοδο του μουσείου , τα παιδιά βρέθηκαν σε ένα σκοτεινό χώρο με πολλά εκθέματα με αποκορύφωμα τη χρυσή λάρνακα με το μακεδονικό αστέρι που

περιείχε τα οστά του Βασιλιά Φιλίππου Β’ και το χρυσό του στεφάνι. Τμήμα του μουσείου είναι αφιερωμένο στον αρχαιολόγο Μανόλη Ανδρόνικο με τις ανασκαφές του οποίου ήρθαν στο φως τα σημαντικά αυτά ευρήματα. Η περιήγηση στο μουσείο συνοδεύτηκε με ξενάγηση από ξεναγούς με πτυχίο στην Αρχαιολογία. Ακολούθως έγινε μεταφορά των παιδιών στο Πολυκεντρικό Μουσείο Αιγών, ένα νέο μουσείο που σχεδιάστηκε για να γίνει η νοηματική πύλη εισόδου στον αρχαιολογικό χώρο και στην ιστορία των Αιγών, στον πολιτισμό των Μακεδόνων και που πρόκειται να αποτελέσει τη φυσική έδρα του ψηφιακού μουσείου « Μέγας Αλέξανδρος, από τις Αιγές στην Οικουμένη». Τα παιδιά απόλαυσαν την έκθεση γλυπτών, αρχιτεκτονικών με κυριότερο το αναταγμένο τμήμα του ανακτόρου, όπως επίσης και εικαστικά έργα που δημιουργήθηκαν για την παρουσίαση του μουσείου των Αιγών.

Η περιήγηση στην πανέμορφη πόλη της Θεσσαλονίκης με το λεωφορείο της Πολιτιστικής γραμμής 50 ήταν ακόμα μια συναρπαστική εμπειρία για τα παιδιά και τις συνοδούς τους.

Στάση στον Λευκό Πύργο, κτίσμα του 15ου αιώνα που αποτέλεσε μέρος της οχύρωσης της πόλης. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για την ιστορία της Θεσσαλονίκης από την ίδρυσή της μέχρι και σήμερα, μέσα από τη μόνιμη έκθεση που στεγάζεται από το 2008, αλλά και να απολαύσουν τη πανοραμική θέα από τον εξώστη του Πύργου.

Στάση στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης όπου ο ενθουσιασμός των μαθητών για τα εκθέματα του μακεδονικού πολιτισμού από τα προϊστορικά χρόνια ήταν εμφανής. Μεγάλο υπήρξε το ενδιαφέρον τους για τα διαδραστικά παιχνίδια προηγμένης τεχνολογίας μέσα από τα οποία είχαν την ευκαιρία να εξερευνήσουν αντικείμενα, αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία.

Στάση στα Βυζαντινά κάστρα όπου οι μαθητές είδαν από κοντά τα τείχη της Θεσσαλονίκης που αποτελούσαν την οχύρωση της βυζαντινής πόλης και παρουσιάζουν μεγάλη σημασία από αρχαιολογική και αρχιτεκτονική άποψη.

Στάση στο εκκλησάκι του Οσίου Δαβίδ του Λατόμου όπου τα παιδιά θαύμασαν τις τοιχογραφίες από τον 12ο αιώνα στο εσωτερικό του ναού, της Αγίας Σοφίας ο οποίος είναι ένας από τους παλαιότερους χριστιανικούς ναούς της πόλης και την εκκλησία του Αγίου Δημητρίου που αποτελεί το σημαντικότερο παλαιοχριστιανικό μνημείο.

Στάση στην Αψίδα Γαλερίου (καμάρα) και Ροτόντα. Στο κυκλικό αυτό κτίσμα του 4ου αιώνα, περιηγήθηκαν και είδαν τις αγιογραφίες κάτω από τον θόλο, καθώς και τα ψηφιδωτά στις καμάρες και στα τόξα των φεγγιτών όπου εικονίζονται μέσα σε χρυσό φόντο γεωμετρικά σχήματα και θέματα από τη φύση όπως λουλούδια, πουλιά, ζώα, καρποί κ.ά. Στον θόλο εικονίζεται όρθιος ο σταυροφόρος Χριστός, ενώ υπάρχει και ψηφιδωτό που απεικονίζει τους Αγίους Ονησίφορο και Πορφύριο. Εντύπωση προκάλεσε στα παιδιά το γεγονός ότι το μαυσωλείο αυτό αν και μετατράπηκε σε εκκλησία και αφιερώθηκε στον Άγιο Γεώργιο, δεν υπήρχαν εικόνες Αγίων.

Δε θα μπορούσε να γίνει παράλειψη μιας περιδιάβασης στον παραλιακό δρόμο της Θεσσαλονίκης για να δουν τα παιδιά το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου και το γλυπτό του Γ. Ζογγολόπουλου «Οι Ομπρέλες» που αποτελεί ένα στολίδι της πόλης. Ούτε μια γευστική περιδιάβαση στην ιστορική συνοικία της πόλης, τα « Λαδάδικα» , που όπως μας ανέφεραν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου υποδοχής πήρε το όνομά της από τα πολλά καταστήματα πώλησης λαδιού, κυρίως ελαιόλαδου. Εκεί, στα Λαδάδικα ολοκληρώθηκε μια πολύ όμορφη και εποικοδομητική συνεργασία των δυο σχολείων, Κύπρου και Ελλάδας, με τους μαθητές και μαθήτριες, εκπαιδευτικούς των δυο σχολείων να τσουγκρίζουν τα ποτήρια τους και να ελπίζουν σε μια δεύτερη συνάντησή τους στην Κύπρο, για να απολαύσουν την κυπριακή φιλοξενία, αλλά και για ενδυναμωθεί η φιλία τους. Με χορό και φαγοπότι ξεκίνησε αυτό το πρόγραμμα και με χορό και φαγοπότι έκλεισε. Μια εξαιρετική ευκαιρία κοινωνικοποίησης, καλλιέργειας δεξιοτήτων συνεργασίας, θετικής συμπεριφοράς , διεύρυνσης γνώσεων και το σημαντικότερο απόκτησης φίλων.

             

 

Ειρήνη Κανάρη

Αγγέλα Σαββίδου