• img1
  • img2
  • img3
  • img5
  • img4

Σεμινάριο Βαρκελώνη 2

Σεμινάριο εκπαίδευσης: «We Are All Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs In and Out of the Classroom»

Στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ KA 122, στο οποίο συμμετέχει το σχολείο μας, με θέμα «Συμπερίληψη και κοινωνικό-συναισθηματική μάθηση για τη δημιουργία θετικού περιβάλλοντος μάθησης», ο εκπαιδευτικός του σχολείου μας Μάριος Χαραλάμπους παρακολούθησε το σεμινάριο «We Are All Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs In and Out of the Classroom» («Είμαστε όλοι ξεχωριστοί: Ένταξη και στήριξη των μαθητών με ιδιαίτερες ανάγκες μέσα και έξω από την τάξη»), που προσφέρθηκε από τον οργανισμό Europass Teacher Academy στη Βαρκελώνη (Ισπανία) από τις 12 μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου 2024. Το σεμινάριο παρακολούθησαν και συνάδελφοι εκπαιδευτικοί από τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Πορτογαλία, τη Ρουμανία και την Ιρλανδία.

Το σεμινάριο αποσκοπούσε στο να βοηθήσει τους συμμετέχοντες να κατανοήσουν καλύτερα τις δυναμικές των τάξεών τους, να προσφέρουν στον κάθε μαθητή το καλύτερο δυνατό μαθησιακό περιβάλλον, να οδηγήσουν τον κάθε μαθητή σε μαθησιακές επιτυχίες και να εμπλέξουν παραγωγικά τους γονείς στο έργο του σχολείου.

Συγκεκριμένα οι στόχοι του σεμιναρίου ήταν οι συμμετέχοντες:

Να ανακαλέσουν και να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους σχετικά με μαθησιακές, γνωστικές και εξελικτικές δυσκολίες των παιδιών.

Να ανταλλάξουν εμπειρίες, ιδέες και πρακτικές, όσον αφορά στην αντιμετώπιση των πιο πάνω δυσκολιών.

Να εμπλακούν σε δραστηριότητες που αποσκοπούν στην αποτροπή της απομόνωσης κάποιων μαθητών και στην πρόληψη ενοχλητικών συμπεριφορών που μπορούν να εκδηλωθούν στην τάξη.

Να μάθουν πώς να ενισχύουν την αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών και πώς μέσω αυτής της αλληλεπίδρασης μπορούν να υποστηριχθούν τα παιδιά με ιδιαίτερες ανάγκες.

Να εξασκηθούν σε πρακτικές θετικής και αποτελεσματικής επικοινωνίας με τους γονείς.

Τόσο η ανταλλαγή εμπειριών και ιδεών, όσο και οι πρακτικές, βιωματικές δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν, βοήθησαν τους συμμετέχοντες να διευρύνουν το πλαίσιο των διδακτικών προσεγγίσεων και πρακτικών τους και να αναπτύξουν τις διδακτικές τους δεξιότητες.

Έχοντας σαν κεντρικό στόχο τη δημιουργία «συμπεριληπτικού» περιβάλλοντος στην τάξη, ο εκπαιδευτικός πρέπει, καταρχήν, να γνωρίζει τις ιδιαίτερες δυσκολίες και ανάγκες του κάθε παιδιού και να προσφέρει ευκαιρίες και μέσα, που να εμπλέκουν όλα τα παιδιά στη μαθησιακή διαδικασία, χωρίς οι δυσκολίες τους να αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα. Πρέπει να διαμορφώνει την τάξη με τέτοιο τρόπο, ώστε να αμβλύνονται οι αισθητηριακές δυσκολίες (π.χ. τάξη όχι υπερφορτωμένη με οπτικά ερεθίσματα, χαλί για απορρόφηση υπερβολικού ήχου), να δημιουργεί κλίμα ασφάλειας,  ηρεμίας και εμπιστοσύνης, να δίνει ευκαιρίες στα παιδιά να εκφράζουν τα συναισθήματά τους και τις σκέψεις τους με ποικίλους τρόπους και δραστηριότητες (π.χ. μέσω καλλιτεχνικών δημιουργιών), να χρησιμοποιεί πολυαισθητηριακά μέσα επικοινωνίας και διδασκαλίας (π.χ. υλικά παιχνίδια μάθησης, κινητικά παιχνίδια, οπτικά διαγράμματα, οπτικοακουστικά βοηθήματα κλπ), προσαρμοσμένα στις προτιμήσεις και ιδιαιτερότητες των μαθητών, να αξιοποιεί την τεχνολογία και διάφορα εκπαιδευτικά λογισμικά, να προωθεί την αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών με δραστηριότητες που να επιτρέπουν την εμπλοκή όλων, ανεξαρτήτως των ιδιαίτερων δυσκολιών τους (συμπεριληπτική συνοχή), να εφαρμόζει τεχνικές χαλάρωσης (π.χ. μουσική, τεχνικές αναπνοής, διατάσεις ανά τακτά χρονικά διαστήματα, χρήση stress ball, head set, focus cushion κλπ.) και δημιουργικής εργοθεραπείας (art therapy), να εκπαιδεύσει τους μαθητές να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους (self awareness), τα αισθήματα των άλλων (ενσυναίσθηση) και να εφαρμόζουν τεχνικές αυτοελέγχου και χειρισμού θυμού. Πρέπει συνεχώς να ανατροφοδοτείται από τα παιδιά και να αναπροσαρμόζεται. Με άλλα λόγια να εφαρμόζει διαφοροποιημένη και εξατομικευμένη διδασκαλία. Επίσης ο εκπαιδευτικός πρέπει να συνεργάζεται με ειδικούς (π.χ. ψυχολόγους), με φορείς κοινωνικής πρόνοιας και στήριξης, καθώς και με τους γονείς, τους οποίους θα καθοδηγήσει πώς να βοηθούν το παιδί στο σπίτι. Επιπλέον το σχολείο (ή, αν είναι δυνατόν, η κάθε αίθουσα διδασκαλίας) πρέπει να διαθέτει χώρους και υλικά ψυχοσωματικής αποφόρτωσης και ηρεμίας (π.χ. με μαξιλάρια, αιώρες κλπ.), όπου μπορούν να καταφεύγουν τα παιδιά.

Το πιο πάνω σεμινάριο εφοδίασε τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς με προσεγγίσεις, ιδέες και πρακτικές δραστηριότητες, τις οποίες μπορούν να υλοποιήσουν στο σχολείο τους και στην τάξη τους. Η εφαρμογή όλων των πιο πάνω στη σχολική μας μονάδα εξυπηρετεί τα μέγιστα τον στόχο του ευρωπαϊκού προγράμματος στο οποίο συμμετέχουμε, για συμπερίληψη, κοινωνικό-συναισθηματική μάθηση και δημιουργία θετικού περιβάλλοντος μάθησης.

*Η κινητικότητα συγχρηματοδοτείται από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+.

                         

Μάριος Χαραλάμπους